1-1 شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزشها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد ؛
2-1 بر پایهی صداقت، انصاف، ادب و همراه با مهربانی باشد ؛
3-1 فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد ؛
4-1 بر اساس دانش روز باشد ؛
5-1 مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد ؛
6-1 در مورد توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت و اولویت های درمانی بیماران باشد ؛
7-1 مبتنی بر هماهنگی اركان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی باشد ؛
8-1 به همراه تامین كلیه امكانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیتهای غیرضروری باشد ؛
9-1 توجه ویژهای به حقوق گروههای آسیبپذیر جامعه از جمله كودكان، زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست داشته باشد ؛
10-1 در سریعترین زمان ممكن و با احترام به وقت بیمار باشد ؛
11-1 با در نظر گرفتن متغیرهایی چون زبان، سن و جنس گیرندگان خدمت باشد ؛
12-1 در مراقبتهای ضروری و فوری (اورژانس)، بدون توجه به تأمین هزینهی آن صورت گیرد. در موارد غیرفوری (الکتیو) بر اساس ضوابط تعریف شده باشد ؛
13-1 در مراقبتهای ضروری و فوری (اورژانس)، در صورتی كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائهی خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد؛
14-1 در مراحل پایانی حیات كه وضعیت بیماری غیر قابل برگشت و مرگ بیمار قریب الوقوع می باشد با هدف حفظ آسایش وی ارائه گردد... بیمار در حال احتضار حق دارد در آخرین لحظات زندگی خویش با فردی كه میخواهد همراه گردد.
2- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان كافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
1-2 محتوای اطلاعات:
1-2-2 مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش ؛
2-1-2 ضوابط و هزینههای قابل پیشبینی بیمارستان ...
3-1-2 نام، مسؤولیت و رتبهی حرفهای اعضای گروه پزشكی ...
4-1-2 روشهای تشخیصی و درمانی ...
5-1-2 نحوهی دسترسی به پزشك معالج ...
6-1-2 كلیهی اقداماتی كه ماهیت پژوهشی دارند.
7-1-2 ارائه آموزشهای ضروری برای استمرار درمان ؛
2-2 نحوه ارائه اطلاعات:
1-2-2 اطلاعات باید در زمان مناسب ...
2-2-2 بیمار میتواند به کلیه اطلاعات ثبتشده ...
3- حق انتخاب و تصمیمگیری آزادانه بیمار
1-1-3 انتخاب پزشك و مركز درمان ...
2-1-3 نظرخواهی از پزشك دوم ...
3-1-3 شركت یا عدم شركت در پژوهش ...
4-1-3 قبول یا رد درمانهای پیشنهادی ...
5-1-3 اعلام نظر قبلی بیمار ...
4- احترام به حریم خصوصی و رازداری
1-4 رعایت اصل رازداری ...
2-4 احترام کامل به حریم خصوصی ...
3-4 فقط افراد مجاز دسترسی دارند ...
4-4 بیمار حق همراه مورد اعتماد دارد ...
5- دسترسی به نظام كارآمد رسیدگی به شكایات
1-5 حق شكایت بدون اختلال در درمان ؛
2-5 آگاهی از نحوه رسیدگی و نتیجه ؛
3-5 جبران خسارت طبق مقررات ؛
در اجرای مفاد این منشور ... چنانچه بیماری كه فاقد ظرفیت كافی است ... تصمیم او محترم شمرده شود.