کمک نیاز دارید؟ تلفن : 9-02166465355
وب سایت رسمی بیمارستان فوق تخصصی مدائن
2025/11/13 - 1404/08/22

منشور حقوق بیمار

.

منشور حقوق بیمار

۱. دریافت مطلوب خدمات سلامت، حق بیمار است.

  • ۱-۱. شایسته شأن و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد.
  • ۱-۲. بر پایه‌ی صداقت، انصاف، ادب و همراه با مهربانی باشد.
  • ۱-۳. فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد.
  • ۱-۴. بر اساس دانش روز ارائه گردد.
  • ۱-۵. مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد.
  • ۱-۶. توزیع منابع سلامت بر پایه‌ی عدالت و اولویت‌های درمانی بیماران انجام گیرد.
  • ۱-۷. بر مبنای هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توان‌بخشی باشد.
  • ۱-۸. همراه با تأمین امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت‌های غیرضروری باشد.
  • ۱-۹. توجه ویژه‌ای به حقوق گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست داشته باشد.
  • ۱-۱۰. در سریع‌ترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار انجام شود.
  • ۱-۱۱. با در نظر گرفتن متغیرهایی چون زبان، سن و جنس گیرندگان خدمت باشد.
  • ۱-۱۲. در مراقبت‌های ضروری و فوری (اورژانس)، بدون توجه به تأمین هزینه‌ی آن صورت گیرد و در موارد غیرفوری بر اساس ضوابط انجام شود.
  • ۱-۱۳. در صورت عدم امکان ارائه‌ی خدمات مناسب، پس از ارائه‌ی خدمات ضروری، بیمار با توضیحات لازم به واحد مجهز منتقل گردد.
  • ۱-۱۴. در مراحل پایانی حیات، با هدف حفظ آسایش بیمار و امکان همراهی فرد مورد نظر وی انجام شود.

۲. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.

۲-۱. محتوای اطلاعات:

  • ۲-۱-۱. مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش؛
  • ۲-۱-۲. ضوابط و هزینه‌های قابل پیش‌بینی بیمارستان؛
  • ۲-۱-۳. نام، مسئولیت و رتبه‌ی حرفه‌ای اعضای گروه پزشکی؛
  • ۲-۱-۴. روش‌های تشخیصی و درمانی و پیامدهای احتمالی آن‌ها؛
  • ۲-۱-۵. نحوه‌ی دسترسی به پزشک معالج و سایر اعضای تیم درمان؛
  • ۲-۱-۶. کلیه‌ی اقداماتی که ماهیت پژوهشی دارند؛
  • ۲-۱-۷. آموزش‌های ضروری برای استمرار درمان در منزل.

۲-۲. نحوه‌ی ارائه‌ی اطلاعات:

  • ۲-۲-۱. اطلاعات باید در زمان مناسب، با بیانی روشن و قابل فهم برای بیمار یا ولی قانونی او ارائه شود.
  • ۲-۲-۲. بیمار می‌تواند به کلیه‌ی اطلاعات ثبت‌شده در پرونده‌ی بالینی خود دسترسی داشته باشد، مگر در مواردی که افشای آن به بیمار آسیب برساند.

۳. حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بیمار

  • ۳-۱-۱. انتخاب پزشک و مرکز درمانی مورد نظر؛
  • ۳-۱-۲. نظرخواهی از پزشک دوم؛
  • ۳-۱-۳. شرکت یا عدم شرکت در طرح‌های پژوهشی؛
  • ۳-۱-۴. قبول یا رد درمان‌های پیشنهادی پس از آگاهی کامل؛
  • ۳-۱-۵. اعلام نظر قبلی درخصوص تصمیمات درمانی در صورت بروز شرایط خاص.

۴. احترام به حریم خصوصی و رازداری

  • ۴-۱. رعایت اصل رازداری کلیه‌ی اطلاعات بیمار حتی پس از فوت وی؛
  • ۴-۲. احترام کامل به حریم خصوصی در تمام مراحل تشخیص و درمان؛
  • ۴-۳. دسترسی به اطلاعات بیمار فقط برای افراد مجاز و بر اساس ضرورت درمانی؛
  • ۴-۴. حق همراهی بیمار توسط فرد مورد اعتمادش در زمان درمان یا بستری.

۵. دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات

  • ۵-۱. حق شکایت از نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات بدون ایجاد اختلال در روند درمان؛
  • ۵-۲. آگاهی از نحوه‌ی رسیدگی به شکایات و اطلاع از نتیجه‌ی آن؛
  • ۵-۳. جبران خسارت‌های وارد شده طبق مقررات مربوطه.

در اجرای مفاد این منشور، چنانچه بیماری فاقد ظرفیت تصمیم‌گیری باشد، ولی قانونی او تصمیم می‌گیرد و در صورت عدم حضور وی، تصمیم بر اساس مصلحت بیمار اتخاذ می‌شود.

برچسبها : 0

فهرست عناوین
منوی بیمارستان مدائن
نوبت آنلاین بگیرید
به دنبال دکتر متخصص هستید؟

درنگ نکن و به ما پیام بده.

خدمات بیماران مشاوره آنلاین در واتس اپ